چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 11, 2024
شهادت امام حسن عسکری

حوزه / یکی از ائمه جمعه اصفهان با اشاره به دوران زندگی امام عسگری(ع)، گفت: یک سازمان تشکیلاتی به عنوان سازمان وکلا شکل گرفت و این مسئله در تاریخ تشیع از مقاطع حساس و در عین حال درخشان از دوران امامت ائمه اطهار است.

حجت الاسلام اصغر رضوانی دهاقانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه از اصفهان، با تسلیت ایام شهادت امام حسن عسکری(ع) به شرایط خاص دوران امامت ایشان و تاثیر هدایت‌های آن امام همام بر شیعیان و حتی دشمنان شان اشاره کرد و اظهار داشت: ۲۳ سال از عمر امام عسگری(ع) نزد پدرشان امام هادی(ع) سپری شد و شش سال نیز مدت امامت آن حضرت بود و امامت حضرت با طواغیتی مانند معتض و مهتدی عباسی و معتمد عباسی هم زمان بود و در اخبار است که معتمد عباسی حضرت را مسموم کرد و به شهادت رساند.

وی افزود: امام عسگری(ع) در شرایط خاصی به سر می‌بردند، به گونه‌ای که مردم دوران حضرت، با مردم زمان صدر اسلام و با دوران پیامبر(ص) و امیرمومنان(ع) فاصله زیادی داشتند و دچار تحولات و فرقه‌های مختلفی از جهت اعتقادات شده بودند و افکار آنها تحولات زیادی پیدا کرد بود.

امام جمعه دهاقان، با بیان تفاوت نسلی پیش آمده از ابتدای اسلام تا زمان امام عسگری(ع)، ابراز کرد: افراد نابی نیز بودند که در این مسیر پیوسته از امامی به امام دیگر اعتقادات خود را حفظ می‌کردند، اما با این حال نسل‌های متعددی که می‌آیند با نسل پیش از خود از بسیاری جهات تفاوت داشتند و این وضعیت نیز در دوران ۲۵۰ ساله امامت وجود داشت.

وی اضافه کرد: امام عسگری(ع) برای اثبات حقانیت خود پس از امیرمومنان(ع)، بیش از همه ائمه، معجزات و کراماتی را از خود نشان دادند و به نوعی جاذبه‌ای بودند برای این که قفل دل این افراد باز شود و با مشاهده این معجزات بازگردند و هدایت شوند.

ایت کارشناس دینی، با اشاره به آزار و اذیت‌هایی که دشمنان و مخالفان حضرت بر علیه ایشان انجام می دادند، عنوان کرد: امام را بسیار اذیت می‌کردند و در همین آزارها، امام(ع) کرامات بیشتری از خود نشان می‌دادند، به عنوان نمونه خادم خلیفه عباسی که مسئول حیوانات درنده خلیفه بود و سگ‌های شکاری خلیفه را پرورش می‌داد، حضرت را در بین حیوانات درنده قرار داد و همه مشاهده کردند که حضرت در این حال ایستاده و نماز می‌خوانند، اما حیوانات به حضرت حمله نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در موردی دیگر، فردی به نام علی بن نارمش که زندانبان حضرت بود و گفته شده بدترین مردم نسبت به امام بوده و بسیار بغض آل ابی‌طالب را داشت و به آن دستور داده می‌شد تا پیوسته حضرت را آزار دهد، با حضور نزد امام آن چنان متحول شد که صورت خود را در برابر حضرت روی خاک گذاشت و تواضع کرد و از افرادی است که درباره آن گفته شده، "احسن الناس بصیرتا و احسن فیه قولا".

حجت‌الاسلام رضوانی، به یکی دیگر از زندانبان‌های حضرت به نام صالح بن وصیف اشاره کرد و یادآور شد: به این فرد دستور داده بودند که به حضرت سخت بگیرد و فرصت ندهد، اما رفتار امام(ع) کاری کرد که این زندانبان اظهار کند من بدترین افراد را برای آزار حضرت قرار داده‌ام، اما از جهت عبادت، نماز و روزه با برخوردی که امام با آنها داشته متحول شده‌اند.

وی تأکید کرد: امام عسگری(ع) چنین گرفتاری و اذیت‌هایی در زندان داشتند و شکنجه‌ها و شیطنت‌ها بر حضرت اعمال می‌شد، اما در عین حال این تحولات را در افراد ایجاد می‌کردند.

وی تصریح کرد: یکی از اموری که از زمان امام هادی(ع) و حتی پیش از آن شکل گرفته بود و در زمان امام عسگری(ع) بیشتر رشد یافت، سازمان وکلا بود که در سراسر جهان اسلام وکلای حضرت از میان شیعیان زبده، امور مسلمین را سامان می‌دادند و وجوهات را دریافت می‌کردند و در بین جامعه هدف، تقسیم می‌شدند.

امام جمعه شهرستان دهاقان خاطرنشان کرد: یک سازمان تشکیلاتی به عنوان سازمان وکلا شکل گرفت که این مسئله در تاریخ تشیع از مقاطع حساس و در عین حال درخشان از دوران امامت ائمه اطهار است.

وی ابراز کرد: در همین دوران، شیعه باید برای غیبت حضرت ولی عصر(عج) نیز آماده می‌شد، یعنی ولادت حضرت به نوعی در حالت مخفی و در عین حال برای افرادی که باید در جریان می‌بودند عیان بود، تا طواغیت زمان به حضرت دسترسی نیابند و این گونه خداوند حضرت را محفوظ نگاه داشت، تا اکنون در سایه ولایت ولی عصر(عج) باشیم.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha